Hoe schrijf ik mijn bedrijfsmiddelen af?

Als u kantoorbenodigdheden koopt, zoals schrijfwaren, mag u de kosten hiervan in het jaar van aanschaf voor de belasting aftrekken. Koopt u machines of inventaris, dan ligt het voor de hand dat die langer dan één jaar meegaan. De aanschafkosten mag u dan ook niet in één jaar ten laste van de bedrijfsopbrengsten brengen. De bedrijfsmiddelen moeten over enkele jaren worden afgeschreven. Er bestaan diverse afschrijvingsmethoden. In de praktijk komen de degressieve en lineaire afschrijving het meeste voor. Bij de degressieve methode schrijft u de eerste jaren na aanschaf meer af dan in de latere jaren. Bij de lineaire afschrijvingsmethode wordt jaarlijks hetzelfde bedrag afgeschreven. Zo kunt u bijvoorbeeld jaarlijks een vast percentage van de boekwaarde afschrijven, afhankelijk van de geschatte levensduur. Voor bedrijfsmiddelen met een lange levensduur is het afschrijvingspercentage geringer dan voor bedrijfsmiddelen met een korte levensduur. De jaarlijkse afschrijving voor gebouwen ligt dan ook op een veel lager niveau (2% tot 5%) dan voor bijvoorbeeld computerapparatuur (25% tot 33%). Fiscaal bedraagt de afschrijftermijn minimaal vijf jaar, zelfs voor bedrijfsmiddelen die niet zo lang mee gaan.

Voor het bepalen van de afschrijving schat u in welk tempo de bedrijfsmiddelen verouderen. Een machine kan roesten of door het gebruik slijten. Ook als apparatuur snel verouderd raakt door de technologische ontwikkeling (economische slijtage) rechtvaardigt dit een hogere afschrijving. U zult het bedrijfsmiddel immers eerder vervangen. Wanneer een bedrijfsmiddel na de afschrijvingsperiode nog een zekere restwaarde heeft (zoals de inruilwaarde van een auto), dient u hiermee bij het bepalen van de jaarlijkse afschrijving rekening te gehouden. De Belastingdienst wil dat u vasthoudt aan de eenmaal gekozen afschrijvingsmethode voor een bedrijfsmiddel.

Zie ook

Heb ik als ondernemer een accountant nodig?
Hoe financier ik mijn bedrijf?
Hoe schrijf ik mijn bedrijfsmiddelen af?
Kan ik gemakkelijk geld lenen bij de bank?
Kom ik in aanmerking voor subsidies?
Moet iedere ondernemer een jaarrekening opstellen?
Moet ik als (beginnend) ondernemer een BV oprichten?
Moet ik een andere rechtsvorm voor mijn bedrijf kiezen?
Van welke fiscale mogelijkheden kan ik als ondernemer gebruikmaken?
Verlagen investeringen mijn winst?
Waar krijg ik juridisch advies?
Waar moet ik op letten bij het inzetten van freelancers?
Waarmee krijg ik te maken als mijn werknemer ziek wordt?
Waarom willen anderen mijn jaarrekening zien?
Wat heb ik aan een financiële administratie?
Wat is een accountant?
Wat is uw bedrijf waard?
Wat kost een accountant eigenlijk?
Welke fiscale verplichtingen heb ik als ondernemer?

Snel contact met ons.

Stuur ons een bericht en we nemen zo spoedig mogelijk contact met u op. Vergeet uw telefoonnummer niet.