Personeel aannemen:
wanneer is dat verstandig?
De accountant geeft je advies op maat

Een vraag waar je als ondernemer wakker van kunt liggen: ga ik personeel aannemen? Zo ja: hoeveel? En vooral: op welk moment? Waar moet ik allemaal rekening mee houden, en welke risico’s loop ik? Een accountant denkt met je mee, vertelt je de voors en tegens en geeft maatwerk advies waar je mee verder kunt. 

Red je het wel of niet zonder extra medewerkers: een lastige vraag, want niemand heeft een glazen bol. Toch zijn er genoeg tekenen die aangeven of je nu nieuw personeel kunt aannemen, of dat het beter is om nog even te wachten. Een accountant kan je hier meer over vertellen. Op basis van de cijfers van jouw onderneming én jouw toekomstplannen kan een accountant jou voorzien van een goed onderbouwd advies.

De omzet, nu en straks

Een kritische, onafhankelijke kijk op de zaak. Met oog voor kansen, maar ook valkuilen. Daar zorgt een accountant voor. Want het aannemen van medewerkers is een belangrijke stap, met veel verantwoordelijkheid. Eén van de eerste zaken waar een accountant samen met jou naar kijkt, is dan ook het huidige succes van jouw onderneming en de toekomstverwachting. Zijn de producten of diensten die je aanbiedt, veelgevraagd? Is er veel concurrentie – of valt die te verwachten? En wat kost nieuw personeel? De accountant rekent je precies voor hoeveel je moet omzetten om nieuwe medewerkers te kunnen betalen. Want naast salaris betaal je natuurlijk ook verzekeringspremies en bijvoorbeeld vakantiegeld.

Personeel aannemen: hier moet je op letten

Zijn jullie het erover eens dat nieuwe medewerkers aannemen een goed idee is? Dan is het belangrijk om te zorgen voor passende arbeidscontracten waarin helder staat omschreven wat de rechten en plichten van beide partijen zijn. Zit je lang aan iemand vast, of ­kun je – als de omzet straks toch tegenvalt – vrij eenvoudig afscheid van iemand nemen? En als iemand weggaat, is er dan een concurrentiebeding? De kennis en ervaring die iemand bij jou opdoet, wil je natuurlijk niet zomaar aan je concurrenten prijsgeven. Ook een goede loonadministratie is belangrijk. Hierbij moet je voldoen aan verschillende wetten en regels. Een accountant kan je ondersteunen, en je meteen vertellen wat je nog meer moet regelen. Goede verzekeringen bijvoorbeeld, voor het geval een nieuwe medewerker langdurig uitvalt. Dankzij de expertise van een accountant – en diens netwerk van specialisten op andere vlakken – weet je zeker dat je niets over het hoofd ziet.

Zie ook

Bedrijfsadvies
Belasting kleine onderneming en MKB
Bezig met de groei van je bedrijf?
Second opinion over ondernemersrisio’s
Bedrijfsovername advies

Snel contact met ons.

Stuur ons een bericht en we nemen zo spoedig mogelijk contact met u op. Vergeet uw telefoonnummer niet.